Friday, November 30, 2007

Namngivandet - en riskabel process

I Sudan har en kvinna från Storbrittanien dömts till fängelse och sedan utvisning på gund av att hon smädat islam. Detta gjorde hon genom att låta barnen i en skolklass döpa klassens nalle till Mohammed.

Jag kan hålla med om att det är ganska okänsligt att döpa en nalle efter vår profet. Han (saw) står onekligen i högre betydelse än så och borde förtjäna all vår respektkt.
Trots detta rynkar jag lite på pannan och funderar en gång till. Varför har man, om man anser att religiösa väderingar är grundläggande i utbildandet av barn, accepterat en icke muslim som lärare för klassen. Det är ju knappast så att hon är denna kvinna kommer försvara islam och profeten (saw) då hon inte heller erkänenr islam som sin tro. Borde det därför inte varit bättre med en lärare som är muslim som inte bara lär barnen kärnämnen utan också kan dra parallerller till islam och lära barnen vilken respekt vi bör hysa för vår religion?

Någonstans tycker jag att skolan som helhet och även föräldrarna på många sätt får skylla sig själva för att ha tillsatt denna kvinna som lärare. Dessutom bör vi minnas att avsikten är grunden i islam och frågan är om hon verkligen hade avsikt att förolämpa någon. Jag tror verkligen inte det. Snarare tror jag att barnen fick fria händer i sitt val av namn och i den kontext de befinner sig har namnet Mohammed en vacker betydelse. Kanske valde barnen bara vad de ansåg vara bäst under ledning av någon som inte visste bättre. Är det verkligen något som förtjänar fängelse?

No comments: