Saturday, November 18, 2006

Att börja

Islamofobin i Sverige, och i världen, växer allt mer och är nästan idag ett naturligt och väntat inslag i dagens nordeuropeiska medieutbud. Samtidigt är islam den näst största religionen och den snabbast växande i världen.

Det är i denna krock jag tar min utgångspunkt eftersom jag vill skapa en blogg om de problem och motsättningar som finns i världen. Samtidigt vill jag ge en annan bild av Islam och hur det är att leva som muslim, inte minnst för att det finns enormt många fördommar om vad en muslim är och inte är, och framförallt om vad hon gör och inte gör. Många har frågor dem inte vill eller vågar ställa och som en bekant till mig sa; "Jag tycker att jag är fördomsfri men när jag tänker efter känner jag inga muslim och inte heller några invandrare över huvud taget". Det är ganska tänkvärt.

Därför kommer jag att ta upp saker jag finner intressanta eller relevanta i relation till Islam, i stort och smått. Dock kommer det också förekomma andra inslag i bloggen som inte med nödvändighet har en koppling till religion men till politik, vardagsliv eller kulturella fenomen som kan vara nog så tänkvärda dem också.

No comments: