Monday, November 20, 2006

Att reproducera en myt

"Den arabiske man som inte kan skaffa mat till sin familj känner sig djupt förödmjukad och allt för många gånger går hans skam och vrede ut över hustru och barn. Därtill kommer förstås ockupationens våldsatmosfär de värnlösa männen utsätts för och allt för ofta låter gå ut över hustru och barn"

Så skriver Cordelia Edvardson som är SvD:s korrespondent i Israel i ingressen till artikeln Våld på alla fronter i Gaza som publicerades i Sydsvenskan den 13 november.

Idag är rasism och främlingsfientlighet något alla förhåller sig till. På skolor arrangeras workshops, på teatrar hålls interaktiva föreställningar om hur det är att vara flykting, på statliga instutioner skriver man rapporter och räknar statistisk över hur många som anser sig ha utsatts för rasistiskt våld och påhopp. Man pratar om att vi måste få ett mer mångkulturellt samhälle i postiv bemärkelse. Samtidigt finns vardagsrasimens ständig omkring oss och ter sig i många sammanhang alltmer självklar.

Att den arabiske mannen ses som våldsam är en klassisk myt i det svenska samhället. Han styr familjen med järnhand och är den som bestämmer och reglerar allt. Mannen ses gärna som tyrannen som med fysiskt och sexuellt tvång håller hustru och barn på mattan.

Dock är det tyvärr inte många som vet att både man och hustru har rättigheter och skyldigheter i ett muslimskt äktenskap. Att äktenskapet är byggt på ömsesidig respekt och förtroende är grundläggande inom Islam och Profeten Muhammad (saws) har enligt Aishah sagt:

"The best of you are those who are best to his family, and I am the best of you toward my family."

Att behandla fru och barn med respekt är alltså sunnah och det ligger i varje muslims intresse att efterfölja Muhammads (saws) ord och att därmed behandla sin familj med respekt, ömmhet och omsorg.

Dessutom är det svårt att som i artikeln jag hänvisar till diskutera våldtäkt inom äktenskapet i Islam. Detta för att det finns en grundläggande tro på att man och hustru är för varandra, såväl psykiskt som fysiskt. Profeten Muhammad (saws) sa:

"Approach your place of cultivation any way you wish. And feed her when you eat and clothe her when you clothe yourself. And do not abuse her face (by words or action) or beat (her)."

Att neka sin partner deras äktenskapliga rätt är orimligt i Islam men att denna rättighet föregås av respekt och ömsesidigt förtroende är en förutsättning för att ha ett sunt och fungerande äktenskap.

Jag förnekar dock inte att det finns män som inte är goda makar, liksom det finns kvinnor som inte är goda fruar. Men att utmåla den arabiske, eller som bilden i artikeln indirekar, muslimske mannen, som en osympatisk våldtäktsman och förtryckare är just sådan rasism vi måste lära oss att bemöta och göra motstånd mot.

Dessutom kan man undra, har vi påstått att kristna män är mer benägna till otrohet och mord för att en pastor i Knutby förlorade förståndet? Nej, knappast. Så kanske är det helt enkelt så dags att försöka börja skilja mellan religion och tradition för det första och mellan individ och kollektiv för det andra. Det finns alltid människor som begår dåliga handlingar men det finns också ett flertal som aldrig gör det, dem pratar vi dock aldrig om.

No comments: